Schildpadden brengen geluk - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Jan-Maarten Westen - WaarBenJij.nu Schildpadden brengen geluk - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Jan-Maarten Westen - WaarBenJij.nu

Schildpadden brengen geluk

Door: Jan-Maarten

Blijf op de hoogte en volg Jan-Maarten

10 Februari 2015 | Vietnam, Phong Nha

Liggend achterin in een nachtbus, de plek voor degenen met te lange benen, reis ik naar het zuiden op zoek naar de temperaturen die ik vooraf verwachtte. een goed moment om een blog te schrijven. het voelt alsof ik al weken onderweg ben, maar dit was slechts de eerste week. Op dit moment staan we stil en worden de gangpaden gevuld met backpacks. Bagageruimte kapot? Goed hier lig ik dan in de 'spooning seats' met George uit Londen en Finn uit Canada. De bus gaat met twee uur vertraging ondertussen weer rijden.


Ik ben zonder problemen gevlogen van Amsterdam naar Hanoi met een transfer in Kuala Lumpur. Ik kreeg gratis en voor niets een plek met extra beenruimte vanaf Kuala Lumpur, bedankt Vietnam Airlines. Het zal waarschijnlijk wel komen omdat ik een halve meter langer ben dan de gemiddelde passagier van deze maatschappij.

Maar goed, s avonds op Hanoi aangekomen verwachtte ik ergens een taxi, ergens ook niet en dat bleek terecht. Zelf een taxi gezocht, die me dropte bij het backpacker hostel original. Al snel mijn bed ingedoken, want slapen was er wat bij ingeschoten. Om 5-6 uur uur s ochtends vertrok de eerste persoon uit de slaapzaal en daarna ben ik ook niet meer in slaap gevallen. Volgende dag eerst zelf wat rondgelopen in de buurt van het hostel. Bij terugkomst bleek er een rondleiding te worden gegeven door de old quarter, het voor toeristen interessante deel van Hanoi. Wat vooral is blijven hangen is het aantal dingen dat geluk brengt en dan met name schildpadden. Die middag nog met drie Australische kamergenoten wat door de stad gedwaald en geeindigd in de rooftop bar bovenop het hostel. Het was nog geen 18:00 voor het beerpong toernooi startte. Dit was het begin van een lange avond vol met kennismakingen, gezelligheid en drank... Vervolgens begon de pub crawl die eerst naar het grotere broertje dowbtown leidde en vervolgens naar twee clubs. Volgende dag vooral geslapen en s avonds naar de lake gegaan vlakbij het hostel, een pho no (soep met rundervlees) gegeten op de typische krukjes op de stoep die je door heel de stad ziet en qua formaat niet zouden misstaan in de kleuterschool; een eeuwenoude traditie uit de tijd dat de arme bevolking het niet kon betalen om in restaurants te eten en daarom op straat at. De stoep en straatjes zijn de plek waar veel mensen dan ook eten. Die avond downtown bezocht waar wat bekenden waren van de avond ervoor.

De dag erna ben ik met Sonja, een Duits kamergenootje, een sightseeing in Hanoi gaan doen. Vooral het mausoleum en de temple of literature waren de moeite waard. Die avond nog even naar Downtown gegaan, er was weer een pub crawl die ik deze keer wat tijdiger verliet met wat britten. Officieel gaat alles in de old quarter om middernacht dicht. Het hostel gaat echter door tijdens de pubcrawl. Deze keer werd het feestje beëindigd door de politie, waarop doodleuk gewoon het feest voortgezet werd in een andere club.

De dag erna stond de eerste tour op het programma. Samen met Sonja had ik een 3 dagen tour naar Halong Bay geboekt. Oke toen viel ik in slaap in de bus. Nu ben in het Easy Tiger hostel in Phong Nha beland. Halong Bay dus. Na een wat korte nacht werden we opgehaald met een busje, die ons samen met een groep naar haven van Halong City bracht. Overmoedig als ik was, had ik alleen een vest mee, maar dat was veels te koud. Letterlijk de eerste trui gekocht die ik zag om het leed wat te verzachten. De eerste dag op de boot was behoorlijk fris met veel bewolking, waardoor het uitzicht niet optimaal was. Die dag rond gevaren in Halong Bay. Dit gebied is wereldberoemd vanwege de vele honderden lijmstenen eilanden die oprijzen uit het water. Die dag zijn we eerst naar een grot geweest. Vlak voordat we daar heen gingen werd ik wat ziek en koortsig. Ik ben toch maar meegegaan en op gegeven moment was er in de cave een deel dat op een schildpad leek. Natuurlijk bracht het geluk als je de kop van de schildpad aanraakte. Nou dat heb ik dan ook meteen gedaan en de koorts verdween toen al snel. Schildpadden brengen dus geluk. Daarna konden we gaan kajakken. Ik en Sonja waren ietswat te ver gegaan, waardoor we ook weer wat laat terugwaren en mijn enige lange broek compleet doorweekt was. Die avond bleven we op de boot, ik in mijn zwembroek, en hebben we ons vooral met kaarttrucs beziggehouden waar de crew aan boord erg goed in was.

De dag erna was mijn broek, en mijn vest trouwens ook, droog, dankzij de verwarming die ik op maximaal vermogen had aangezet. Die dag zijn we naar een pearl farm geweest, waar heel het proces van pearl farming werd uitgelegd en geshowd. Vervolgens gingen we naar het prive eiland waar we de rest van de dag en nacht zouden verblijven. Ondertussen was er een strakblauwe lucht en was het puur genieten. Samen met 3 kinderen, iets jonger dan ik, van de Chileense familie die ook mee was, heb ik de omgeving met een kayak verkent. Het aantal baaien die we kondenverkennen is oneindig. Verder werd er nog wat gevolleybald op het eiland, veel gegeten en ontspannen.'s Avonds kwamen de kaarten weer op tafel. Ik liep tot in de avond op blote voeten, die compleet ten prooi zijn gevallen aan zandvliegjes, ik heb ze niet gezien of gevoeld, maar mijn voeten zitten onder de beten.

Na een ontbijt was het de dag erna tijd om weer naar Halong City te gaan. Ik besloot echter met Sonja en een Nederlands stel om naar het eiland Cat Ba te gaan, waar we een fietstocht hebben gedaan en een wandeling de heuvel op met prachtig uitzicht. Het was wel een behoorlijk pittige wandeling steil naar boven, zeker met slechts afgetrapte Vans aan. Die nacht overnacht op Cat Ba, waar we de volgende ochtend door de gids 'Sorry' werden opgehaald. De mensen tijdén deze trip waren vriendelijk, grappig en behulpzaam. Sowieso is het heel fijn reizen hier. Onze backpacks konden we voor deze trip gewoon achterlaten in de travel agency waar we de reis geboekt hadden. Je hoef je geen zorgen maken dat er iets mee gebeurt, want die dingen lijken hier niet te gebeuren. Nu staat Vietnam ook bekend als een van de veiligste landen ter wereld en ik snap wel waarom.

Toen teruggegaan naar Hanoi, waar ik nog een nacht heb geslapen, de dag erna nog wat dingen in Hanoi heb bekeken,met als 'hoogtepunt' de water puppet show over het leven in de regio Hue als ik het goed heb. Ik moest er vooral erg om lachen. Vervolgens heb ik de knoop door gehakt om naar Phong Nha te gaan. De tussenstop in Ninh Binh uiteindelijk niet gedaan, hoewel het daar ook erg mooi is. In Phong Nha draait het allemaal om de caves. Het is hier nu 8 uur in de morgen en zometeen wordt er wat verteld over de omgeving. Toen Sonja en ik hier uit de bus stapten, stond het Nederlandse stel weer voor ons, waar we mee naar Cat Ba Island waren gegaan. Zijn waren tussendoor naar Tam Coc gegaan, vlakbij Ninh Binh en de foto's waren heel erg mooi...
Hier blijf ik 1/2 nachten om vervolgens naar Hue te gaan en dan door te reizen naar het zuiden.

Ciao!

  • 10 Februari 2015 - 08:42

    Selma:

    Leuk om te lezen wat je de eerste week allemaal in Vietnam hebt gedaan! Heel veel plezier de komende dagen en ik ben nu al benieuwd naar je volgende verslag :).

    groetjes Selma

  • 10 Februari 2015 - 20:01

    Christien:

    Ha Jan-Maarten, je bent het schrijven nog niet verleerd. Leuk om je verslag te lezen! Wat is het Vietnamese woord voor Ciao? Is je koorts weer helemaal over? En hoe gaat het nu met je voeten? Ik had Nestosyl bij je reisbagage gelegd. Dat helpt misschien als je veel last hebt van de zandvliegjesbeten.
    Hier in Gouda alles goed. Ook niet zo warm ... ;)

  • 11 Februari 2015 - 15:18

    Cees-jan:

    Hallo Jan-Maarten, leuk dat het goed gaat en dat je telkens gezelschap hebt. Die pubcrawls lijken mij een aardige bres in je geldvoorraad te slaan. Hou je op een landkaart ben waar je geweest bent, soms is het voor ons niet gemakkelijk op kaart te vinden. Veel plezier en blijf schrijven.

  • 12 Februari 2015 - 12:57

    Mike:

    Tof verhaal Jan-Maarten!
    Geniet van het vervolg en haal alles eruit wat erin zit!

    Miss you.

    Groetjes,
    Mike & Donny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Phong Nha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 April 2015

Let's go to the beach!

09 April 2015

(Concrete) Jungle

12 Maart 2015

Walk of fame

15 Februari 2015

Going south

10 Februari 2015

Schildpadden brengen geluk
Jan-Maarten

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 2833

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: